Vznik skupiny Madalen se datuje od února roku 1992, kdy se kapela (ve složení Honza Štaigl-kytara, Honza Šebesta-12-kytara, Kamila Drtilová-zpěv a Standa Benedikt-kontrabas) zúčastnila soutěžní přehlídky PRAMENY ve Šternberku. U zrodu skupiny ale stáli  Honza Štaigl, který dodnes plní roli kapelníka, a kytarista Honza Šebesta. Tito Honzové se kdysi v létě 1991 setkali na vandru v Toulovcových Maštalích u Skutče (krásné to prostředí :-).

Skupina dostává jméno podle písně skupiny Bokomara Madalen a tuto píseň také přejímá do svého repertoáru (za souhlasu pana Luboše Javůrka). Trampské a folkové prvopočátky kapely s sebou nesou i výběr zpěvaček. Po Kamile Drtilové nastupuje do Madalen Katka Holínková (dnes Vepřková) a Eva Moravcová (tanečnice souboru Markovice).  Za nedlouho Evu vystřídá zpěvačka Jana Netopilová (dnes Gieselová), která přechází ze sk. Náhoda.

Osudové setkání s Pavlínou Jíšovou na Bluegrassové dílně v Pardubicích v roce 1993 ukazuje možnost, kam se dál ubírat. Na písni Namaluj mi si zpěvačky Madalenu společně s Věrkou Bartošovou (toho času zpěvačkou skupiny Náhoda) poprvé vyzkouší, jak vypadá dívčí trojhlas a je rozhodnuto.  

První úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat. Již v roce 1993 se kapela prokouše až do celostátního kola PORTY v Brně, odkud si odváží Čestné uznání. V tomtéž roce si také zahraje na Zahradě ve Strážnici. Na Mohelnickém Dostavníku získává skupina Madalen 1. místo v interpretační soutěži a jejich píseň Propast si vyslouží 1. místo za nejlepší písničku

Během příštích let se právem stává skupina Madalen skupinou hrající na velkých (i malých) festivalech po celé republice, z kterých si odnáší mnoho velkých i menších ocenění. V roce 1995 si Madalen odváží 1. místo z celostátního kola PORTY v Plzni v kategorii country and bluegrass.

Přístí rok 1996 se stává skupině osudným. V červenci získává v národním finále PORTY v Plzni 1. místo v interpretační kategorii folk a jejich skladby Jen jedenkrát a Skvělej vůz jsou zařazeny na kazetu Porta ´96 LIVE. Na podzim však přichází o kytaristu Honzu Šebestu, který tragicky umírá při autonehodě. 

Po těžkém rozhodování, zda vůbec pokračovat, dochází v Madalenu k personálním změnám. Zpěvačka Věrka Bartošová-Štaiglová se stává stálým hostem a tvoří s Janou Netopilovou a Katkou Holínkovou pro Madalen tak typické dívčí trio. Do kapely rovněž přichází kytarista a banjista Jirka Válek (Náhoda), který svým banjem posouvá muziku dál k bluegrassu. Po odchodu Standy Benedikta se kontrabasu ujímá Standa Hoigr. V tomtéž roce dostává skupina nabídku vystoupit v České televizi v pořadu Aport. 

Rok 1998 se stává pro Madalen velkým rokem. V Olomouci za hudební režie Františka Petříka a Karla Plíhala natáčí své první oficiální album s názvem MADALEN. Radost ovšem netrvá dlouho. V létě po tragické autonehodě skupina přichází o svého basistu Standu Hoigra. Je to již druhá těžká zkouška pro kapelu. Kontrabasu se tedy chopí Luboš Vepřek (manžel Katky Holínkové).

Madalen pokračuje v cestování po vlastech českých i slovenských (festival Dobrofest Trnava). Zrodila se také myšlenka vzpomínkových koncertů v Zábřeze, věnovaných Honzovi Šebestovi a Standovi Hoigrovi. Myšlenka přerostla v tradici a dnes již každoroční akci, jejíž výtěžek ze vstupného je věnován na charitativní účely. Dalším tradičním koncertem se stává Vánoční koncert, kde si skupina hýčká své domácí posluchače - vaří jim čaj a hostí je napečeným cukrovím (od zpěvaček a babiček) Tato tradice je dále rozšířena i v Mohelnici a okolních  obcích. S vánočním programem Madalen vystupuje opět v pořadu ČT Aport, nebo na dalších koncertech a festivalech po ČR (např. vánoční Telč)

V roce 2000 si kapela Madalen vybírá hromadnou mateřskou dovolenou -halvně tedy zpěvačky   a hudební povinnosti ustupují těm rodičovským. Na vánočním koncertě představuje své vánoční CD Z Apaluchy k Betlému.

Následující rok (2002) z kapely odchází Luboš Vepřek. Na výročním koncertě v Zábřeze k 10-ti letům založení kapely Madalen se představuje nový kontrabasista Honza Dobiáš. Takže Madalen hraje ve složení: Honza Štaigl, Věrka Štaiglová, Jana Gieselová, Káťa Vepřková, Jirka Válek a Honza Dobiáš.

O tom, že i kapela může být v pubertě, svědčí i bouřlivé změny  v už –náctileté kapele MADALEN, takže kdo si myslí, že už má MADALEN v uších, je možná překvapen.

(2004) Po odchodu Jirky Válka (mandolína, banjo) a poté co Jana Gieselová oznámila roční kapelovou mateřskou dovolenou, byli ke spolupráci osloveni Honza a Blanka Adamcovi (současně A.M.Úlet). Blanka tak doplnila „babské duo“ a obohatila nástrojovou sekci o své housle. Honza Adamec zůstal u kytary a zpěvu a velmi vehementně se vrhl do skládání nových písniček a „přešívání“ svých starých písní do nového kabátu pro MADALEN. Honza Štaigl se začíná sžívat s mandolínou a nachází v ní další možný posun pro zvuk Madalen.

Po několika letech sehrávání, vystupování (ČR, SR, PL), nahrávání (ČT, Nova, Proglas, ČR Olomouc,..) vydává v roce 2008 Madalen  své druhé oficiální album "Na barvách"(ve složení Věrka, Jana, Káťa, Balnka a Honzové - Adamec, Dobiáš a Štaigl). Takto bylo toto období originálního zvuku fúzujícího jemnost ženských vokálů, bluegrassu a Adamcového dřevního folku nezapomenutelně zaznamenáno.

V roce 2009 odchází Blanka a Honza Adamcovi, společně s Honzou Dobiášem se plně věnovat své kapele A.M.Úlet a Madalen se opět vydává do nové etapy. V zápětí do kapely přichází nová posila Pavel Smoroj (hrající na baskytaru v orchestru ZUŠ Zábřeh a VKV-Leština), který neváhá postavit se ke kontrabasu a během měsíce zvládnout téměř celý repertoár. Postupně se také zapojuje na kytaru Věrka a Káťa a tak opět Madalen buduje svůj nový zvuk.

 

..... pokračování příště .....