Vznik skupiny Madalen se datuje od února roku 1992,
kdy se kapela (ve složení Honza Štaigl-kytara, Honza Šebesta-12-kytara,
Kamila Drtilová-zpěv a Standa Benedikt-kontrabas)
zúčastnila soutěžní přehlídky PRAMENY ve Šternberku. U zrodu skupiny ale
stáli Honza Štaigl, který dodnes plní roli kapelníka, a kytarista Honza Šebesta.
Tito Honzové se kdysi v létě 1991 setkali na
vandru v Toulovcových Maštalích u Skutče (krásné to prostředí :-).
Skupina dostává jméno podle písně skupiny Bokomara
Madalen
a tuto píseň také přejímá do svého repertoáru (za souhlasu pana Luboše
Javůrka). Trampské a
folkové prvopočátky kapely s sebou nesou i výběr zpěvaček. Po
Kamile Drtilové nastupuje do Madalen Katka Holínková (dnes Vepřková)
a Eva Moravcová (tanečnice souboru Markovice). Za nedlouho Evu
vystřídá zpěvačka Jana Netopilová (dnes Gieselová), která
přechází ze sk. Náhoda.
Osudové setkání s Pavlínou Jíšovou na Bluegrassové dílně v
Pardubicích v roce 1993 ukazuje možnost, kam se dál ubírat. Na písni
Namaluj mi si zpěvačky Madalenu společně s Věrkou Bartošovou (toho
času zpěvačkou skupiny Náhoda) poprvé vyzkouší, jak vypadá dívčí
trojhlas a je rozhodnuto.
První úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat. Již v roce 1993 se kapela
prokouše až do celostátního kola PORTY v Brně, odkud si odváží Čestné
uznání. V tomtéž roce si také zahraje na Zahradě ve Strážnici. Na
Mohelnickém Dostavníku získává skupina Madalen 1. místo
v interpretační soutěži a jejich píseň Propast si vyslouží 1. místo za
nejlepší písničku.
Během příštích let se právem stává skupina Madalen skupinou hrající
na velkých (i malých) festivalech po celé republice, z kterých si odnáší mnoho velkých i menších ocenění. V roce 1995 si Madalen
odváží 1. místo z celostátního kola PORTY v Plzni v kategorii country and
bluegrass.
Přístí rok 1996 se stává skupině osudným. V červenci získává v národním
finále PORTY v Plzni 1. místo v interpretační kategorii folk a jejich
skladby
Jen jedenkrát a Skvělej vůz
jsou zařazeny na kazetu Porta ´96 LIVE. Na podzim však přichází o
kytaristu Honzu Šebestu, který tragicky umírá při autonehodě.
Po
těžkém rozhodování, zda vůbec pokračovat, dochází v Madalenu k
personálním změnám. Zpěvačka Věrka Bartošová-Štaiglová se stává
stálým hostem a tvoří s Janou Netopilovou a Katkou Holínkovou pro
Madalen tak typické dívčí trio. Do kapely rovněž přichází
kytarista a banjista Jirka Válek (Náhoda), který svým banjem posouvá muziku dál
k bluegrassu. Po odchodu Standy Benedikta se kontrabasu ujímá
Standa Hoigr. V tomtéž roce dostává skupina nabídku vystoupit v České
televizi v pořadu Aport.
Rok 1998 se stává pro Madalen velkým rokem. V Olomouci za hudební režie
Františka Petříka a Karla Plíhala natáčí své první
oficiální
album
s názvem MADALEN. Radost ovšem netrvá
dlouho. V létě po tragické autonehodě skupina přichází o svého
basistu Standu Hoigra. Je to již druhá těžká zkouška pro kapelu.
Kontrabasu se tedy chopí Luboš Vepřek (manžel Katky Holínkové). Madalen pokračuje v cestování po vlastech českých i slovenských
(festival Dobrofest Trnava). Zrodila se také myšlenka vzpomínkových
koncertů v Zábřeze, věnovaných Honzovi Šebestovi a Standovi Hoigrovi.
Myšlenka přerostla v tradici a dnes již každoroční akci, jejíž výtěžek
ze vstupného je věnován na charitativní účely. Dalším tradičním
koncertem se stává Vánoční koncert, kde si skupina hýčká své
domácí posluchače - vaří jim čaj a hostí je napečeným cukrovím (od
zpěvaček a babiček) Tato tradice je dále rozšířena i v Mohelnici
a okolních obcích. S vánočním programem Madalen vystupuje
opět v pořadu ČT Aport, nebo na dalších koncertech a festivalech
po ČR (např. vánoční Telč) V
roce 2000 si kapela Madalen vybírá hromadnou mateřskou dovolenou -halvně
tedy zpěvačky
a
hudební povinnosti ustupují těm rodičovským. Na vánočním koncertě
představuje své
vánoční CD Z Apaluchy k Betlému. Následující rok
(2002) z kapely odchází Luboš Vepřek. Na výročním
koncertě v Zábřeze k 10-ti letům založení kapely Madalen se představuje
nový kontrabasista Honza Dobiáš. Takže Madalen hraje ve složení: Honza Štaigl, Věrka
Štaiglová, Jana Gieselová, Káťa Vepřková, Jirka Válek a Honza Dobiáš. O tom, že
i kapela může být v pubertě, svědčí i bouřlivé změny v už –náctileté
kapele MADALEN, takže kdo si myslí, že už má MADALEN v uších, je možná
překvapen.
(2004) Po
odchodu Jirky Válka (mandolína, banjo) a poté co Jana Gieselová
oznámila roční kapelovou mateřskou dovolenou, byli ke spolupráci
osloveni Honza a Blanka Adamcovi (současně A.M.Úlet). Blanka tak
doplnila „babské duo“ a obohatila nástrojovou sekci o své
housle. Honza Adamec zůstal u kytary a zpěvu a velmi vehementně se vrhl do skládání nových písniček a
„přešívání“ svých starých písní do nového kabátu pro MADALEN. Honza
Štaigl se začíná sžívat s mandolínou a nachází v ní další možný
posun pro zvuk Madalen.
Po několika letech sehrávání, vystupování (ČR, SR, PL),
nahrávání (ČT, Nova, Proglas, ČR Olomouc,..)
vydává v roce 2008 Madalen své druhé oficiální album "Na barvách"(ve
složení Věrka, Jana, Káťa, Balnka a Honzové - Adamec, Dobiáš a
Štaigl). Takto bylo toto období originálního zvuku fúzujícího
jemnost ženských vokálů, bluegrassu a Adamcového dřevního folku
nezapomenutelně zaznamenáno.
V
roce 2009 odchází Blanka a Honza Adamcovi, společně s Honzou
Dobiášem se plně věnovat své kapele A.M.Úlet a Madalen se opět
vydává do nové etapy. V zápětí do kapely přichází nová posila
Pavel Smoroj (hrající na baskytaru v orchestru ZUŠ Zábřeh a VKV-Leština),
který neváhá postavit se ke kontrabasu a během měsíce zvládnout
téměř celý repertoár. Postupně se také zapojuje na kytaru Věrka
a Káťa a tak opět Madalen buduje svůj nový zvuk.
..... pokračování příště .....
|